Moederdag

Eerlijk? Ik was compleet vergeten dat het moederdag was, ik had bijna koeken uitgehaald uit de vriezer – we eten op zondagmorgen altijd versgebakken croissants en zo die je de avond voordien moet uithalen en laten rijzen – en ik snapte al niet dat Bart dat vergeten was.

Maar Wolf was speciaal naar huis gekomen, Kobe was om zeven uur speciaal naar de bakker gereden, en ik had dus een ontbijt met gesneden aardbeien, mango en kiwi, een yoghurtje, een iced latte van de Starbucks, en de max van een kaartje van Merel.

Het cadeautje zat nog vast in de post, nochtans anderhalve week geleden besteld, maar bon, het is dan toch in de loop van de week – ik schrijf dit dus effectief een week later – aangekomen. En ja, perfect wat ik wilde en nodig had: een garenkom. IYKYK.

En Bart? Die neemt me het eind van de maand  mee naar een plukwandeling en daarna een uitgebreide lunch bij een van mijn favoriete restaurants, dus ja, dat kan tellen.

Maar vooral: ze waren alle drie thuis, ze zaten alle drie aan het ontbijt en er werd gepraat, gelachen en geplaagd. En ik, ik voelde me geliefd als mama. Want ik heb drie prachtige, zalige kinderen. Bedankt, lieverds!

Zomertruitje 13

Ja ik weet het, het wordt saai, maar ik sla ze vooral ook voor mezelf op. Dit is dus exemplaar nr. 13, het zevende voor Peggy, in het lichte zwarte katoen.

Wanten voor Lieze

Merel vroeg me of ik het zag zitten om ook iets te maken voor Lieze. Uiteraard! Ze wilde oudroze wanten, geen handschoenen, maar wanten. En dus zocht ik een patroontje, het juiste garen, en dat was dat.

Ze zien er een beetje lomp uit, maar als daar volwassen handen in moeten, kan dat ook niet anders.

Overzicht handwerk in 2025

Awel ja, ik ben intussen zodanig in het handwerk gevlogen, dat ik vond dat ik eens een opsomming mocht maken. Ik ben zelf verbaasd van de hoeveelheid, geloof me.

Wel ne keer wijs om zien. En er staat nog behoorlijk wat op de planning, ja.

Vingerloze handschoentjes: een nieuwe reeks

Blijkbaar maak ik mijn handwerkjes tegenwoordig in reeksen:
vier truien, eentje voor Merel, Marie-Julie, Marne en collega Hannah
zeven wintervesten: eentje voor mezelf, een voor Gwen, een voor collega Peggy, een voor collega Hannah en drie voor collega Fien
negen zomertruitjes (2 voor mezelf, 7 voor Peggy in diverse kleuren en materialen) en nog garen voor twee extra voor mezelf, twee voor Peggy, twee voor Annelies)
– twaalf mutsen en mutsjes, op een breiring gemaakt

Nu ben ik blijkbaar aan een nieuwe reeks begonnen: vingerloze handschoentjes. Nee, niet de gebreide versie die ik voor Merel gemaakt heb, die waren een kleine nachtmerrie. Ik vond die op zich dus wel leuk en zocht een haakpatroontje, iets dat wonderwel snel gaat. Als ik een hele avond tv kijk en kan doorwerken, heb ik een paar klaar. Het eerste paar heb ik in het roze gemaakt – redelijk hard roze omdat ik nergens nog oudroze vond – voor Arwen, maar dat heb ik dus niet op foto. Een tweede paar heb ik gehaakt terwijl ik toezicht aan het doen was in de grote zaal: het patroon is zodanig simpel dat ik er geen aandacht aan hoef te besteden, en dus perfect kan patrouilleren terwijl mijn handen bezig zijn. Het maakt het een pak minder saai. Fien zag dat en was meteen zeer enthousiast, waarop ze ze gewoon kreeg van me, en ze meteen ook showde. Een volgend paar was voor mezelf, in het paars.

En toen was ik vertrokken: ik heb een paar in zwaar grijs garen gemaakt voor Gwen, in hetzelfde materiaal als haar nieuwe mutsje. Een paar in een donkerder paars en in het zwart voor mezelf. Een paar rode in dat heerlijke garen met merinowol voor mezelf, maar dat heb ik intussen aan Véronique gegeven, en een paar van die rode voor Arwen. Ik wilde nog rode voor mezelf maken, maar ik moet nieuw garen kopen want ik kom er net niet. En dan heb ik nog een restje dikke oudroze wol gebruikt voor eentje voor Merel.

(EDIT: ik heb nog extra garen besteld, vooral van die merinowol, in muisgrijs en lavendel voor extra paren. Ik ben er redelijk enthousiast over, ja.)

Mocht iemand er ook willen: 12 euro per paar, materiaal inbegrepen. Tenzij je echt duur garen wil, dan moet je het zelf voorzien.

Vest nummer zeven

Vorige week had ik Fien dus blij gemaakt met haar witte vest, en ik was prompt aan de bruine wol begonnen, want eigenlijk zijn dat wijze vesten om te haken. En haken kan ik ook doen terwijl ik lees of naar tv kijk. Nu, deze week was eigenlijk geen drukke week qua avondactiviteiten, en ik was woensdag ook nog eens ziek, waardoor ik het grootste deel van de dag gewoon in de zetel heb liggen lezen en dus ook haken.

Resultaat: een week later, vandaag dus, kon ik Fien haar bruine vest al overhandigen. Ze was helemaal verrast, en al zeker door het feit dat ik er nog een mooie speld had kunnen aan toevoegen, eentje die van Nelly is geweest, maar bruin is zo niet mijn kleur, en bij deze vest paste ze perfect. En voilà, vest nummer zeven dus.

Vest nummer zes

Fien was zo ongelofelijk blij met haar grijze vest – het model staat haar ook wel fantastisch, vind ik – dat ze prompt ook nog witte en bruine wol kocht voor diezelfde vest. Geen haast bij, uiteraard, want ik had eerst nog een resem zomertruitjes voor Peggy en enkele pulls voor M3 op het programma staan. En het was toch maar voor volgende winter, want die vesten zijn echt wel warm.

Maar bon, ik zag dat wel zitten en begon prompt aan de vest, en eigenlijk haakt dat nog veel sneller dan die zomertruitjes, gewoon omdat het veel dikker garen is. Soit, de witte versie staat haar dus ook prachtig. Ze was bijzonder, bijzonder blij. Ik reken er intussen wel 25 euro voor, maar dat vindt ze geen enkel probleem. Ik ga er sowieso niet rijk van worden…

Zomertruitje nummer 9

Geloof het of niet: nog een zomertruitje, nog eentje voor Peggy zelfs. Dit is in het iets dikkere katoen en daardoor is de tekening iets meer gedefinieerd.

En ben ik al uitgehaakt? Nog lange niet, ik heb nog wel wat op stapel staan.

Zomertruitje nummer 8

Jawel, nog eentje, en ik ben nog niet uitgehaakt.

Peggy wilde er nog eentje in het grijs in de lichte katoen, en daarna nog eentje in hetzelfde grijs in de zwaardere katoen.

Hierbij dus de foto’s, om even te tonen hoe hetzelfde model compleet anders valt bij een andere lichaamsbouw, maar bij allebei eigenlijk even mooi is.

Met dank aan de bereidwillige modellen ^^

Stropzakje

“Zeg mama, kan jij voor mij zo’n klein zakje haken? Om kleine spulletjes in te steken, zoals een lippenbalsem en haarrekkers en maandverband en zo, zodat dat niet overal los in mijn boekentas zit? En kan dat dan zo’n 15 op 18 cm zijn, met een stropje, en in blauw-witte streepjes, maar iets meer blauw dan wit?”

Zij vraagt, wij draaien. Uiteraard.

Bij deze.